photophantoms.blogg.se

Vi är två glada tjejer några få år. Här bloggar vi om lite allt möjligt.

Mina fototips

Kategori: Shettisen

Jao, jao bloggen! Tänkte bjuda på mina fototips xD
 
1: Om du är ute och fotar på vinter (och det är snö) flytta inte på tex en kotte för antingen ser det konstigt ut att allt annat är snötäckt förutom den och om man "strör" på snö så ser det oftast bara konstigt ut.
2: Bra fototillfällen kommer inte alltid bara till en, utan ibland får man hjälpa till lite. Gå ut någon dag med kameran och titta runt om det finns något bra motiv.
3: Lite som jag se i nummer 1 så tycker jag inte att man ska "skapa" ett motiv. Dvs att flytta på saker i naturen. Men om du ska tex fota vattendroppar så kan det vara välldigt snyggt att fixa. Det kan oftast räcka att skvätta lite på diskbänken :)
4: Utnytja vintern och snön. Jag tycker att frost är väldigt fint att fota.
5: Har du ett motiv som du har tröttnat på att fota så fota från andra och galna vinklar, varför inte vända på kameran (om det är ett motiv som det funkar att göra så på) annars så kan man ju lägga till någonting, tex vattendroppar.
6: Det är bra att tänka på ljuset när man ska fota. Om man ska fota ute så tycker jag att det är bättre att göra det när det är ganska ljust. På vintern får man tänka på det extra mycket eftersom att då skymmer det så snabbt.
7: Ha tålamod! Om du vill fota tex fåglar så får man för det mesta bara sitta och vänta på att dom ska komma tillräkligt nära så att man kan fota dom.
8: Tänk på att en duktig fotograf med en kamera med låga megapixlar kan var mycket bättre än en nybörjare med en systemkamera med många megapixlar xD
 
Hoppas att ni får användning av dehär tipsen <3<3<3
 
//Shettisen <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: